Sider

fredag 17. januar 2014

Refleksjon av Vignett i AE

De to første ukene denne terminen har vi jobbet med å lage en 30sekunders lang vignett i After Effects, oppgaven skulle utføres individuelt. Vi kunne lage en vignett til en film, tv-serie eller et tv-program. Det var noen bestemte sjangere vi kunne velge mellom:

- Action/Krim
- Barnetv
- Såpe/Drama
- Nyheter/Været/Sport
- Fakta

Jeg valgte å lage en vignett til nyhetene, nyhetene fikk navnet News 10. Når jeg hadde kommet frem til dette, laget jeg et storyboard der jeg forklarte hvordan jeg forestilte meg at filmen skulle bli seende ut. Slik ble i hvertfall storyboardet mitt seende ut:

I den første ruta har jeg tegnet en globus, og planen var at globusen skulle bevege seg rundt i et passelig tempo, og at det skulle komme blå streker rundt den. Også tenkte jeg å ha en blålig gjennomsiktig farge i bakgrunnen. Det andre bildet viser at vi zoomer inn på globusen på forskjellige verdensdeler, dette skjer også i neste bilde. I det fjerde bildet begynner jeg å zoome ut fra globusen slik at vi skal få et skikkelig overblikk over den. Sluttbildet får vi se et oversiktsbilde av hele globusen, også skulle det komme blå streker i forskjellige blåtoner rundt globusen og opp på sidene av den, samtidig som navnet på nyhetene kommer frem.

Når jeg skulle begynne på oppgaven var jeg usikker på hvordan jeg skulle gjøre det, så jeg fant en tutorial som skulle hjelpe meg gjennom prosessen. Tutorialen var litt vanskelig ettersom at han som laget den var tysk, og ikke var så utrolig flink i engelsk og After Effectsen hans var på tysk.

Det første jeg gjorde var å velge farge på bakgrunnen, da valgte jeg en fin blåfarge. Deretter la jeg på et bilde av verdenskartet som skulle ligge i bakgrunnen av vignetten. Jeg gikk også inn på Layer -> Layerstyles -> Stroke, dette gjorde jeg får å få en kontur rundt verdenskartet. Etterpå la jeg på Grid, dette skulle jeg bruke senere for å få globusen min til å bevege seg i bane. Jeg kopierte Griden, og la på cc Sylinder på den nye. Så la jeg til ny Solid som jeg kalte coloured lines, dette laget jeg for å få røde streker i bakgrunnen av globusen, slik at det skulle ligne mer på en nyhetssending. Jeg la til bakgrunnsbildet engang til, så la jeg til effekten cc Sphere, det denne effekten gjør er å gjøre bildet mitt om til et 3D-objekt. Deretter kopierte jeg laget, og valgte å ha det ene som Inside og det andre som Outside, det gjorde jeg for å ha mer kontroll over hva som skjer på "innsiden" og "utsiden" av globusen. Når globusen hadde blitt et 3D-objekt, la jeg på effekten Glow, for å få en "glans" på en måte, slik at fargen lyste litt mer opp noen plasser.

Jeg brukte Pen Tool for å tegne noen streker som skulle gå i bane rundt globusen, så la jeg til cc Sylinder effekten igjen. Etterpå kopierte jeg laget to ganger, slik at jeg fikk tre streker. Deretter laget jeg en Pre Compos, der la jeg inn Spheren og linjene, slik at det skulle bli enklere for meg. Så brukte jeg rotation for å få globusen til å rotere. Jeg brukte også Ellipse Tool for å lage en sirkel, så kopierte jeg laget tre ganger slik at jeg hadde fire. Etterpå skreiv jeg inn wiggle (.5,270), wiggle er med på å få sirkelbitene mine til å rotere, også laget jeg det om til et 3D-lag. Deretter kopierte jeg Tint og Glow fra bakgrunnen min, for å legge dette på sirkelbitene mine, slik at de fikk samme blåtone. Jeg har også redigert Opacity, Rotation, Position, Scale og andre slike forandringer underveis for å få det slik jeg ønsket å ha det. Noen plasser har jeg også lagt til Key Frames for hvor lenge jeg ønsker å ha introen av vignetten for eksempel. Jeg brukte Horizontal Type Tool for å legge på teksten jeg skulle ha. Når jeg var ferdig rendret jeg videon i Render Queue. Jeg lagret videon i H264 fordi dette er lettest hvis jeg ønsker å redigere på vignetten i ettertid, og fordi at formatet da blir mp4 og i tillegg er det god kvalitet.

Bitmap og vektorgrafikk handler om tettheten og antall pixler som er i et bilde. Bitmap er en grafikktype som gjør slik at hvis vi zoomer inn på et bilde, kan vi etter hvert se de enkelte bildeelementene som bildet er bygget opp av. For eksempel i gif - animasjoner. Vektorgrafikk derimot, kan vi zoome inn uten å se pixlene som bildet er bygget opp av, det gir også bedre oppløsning. Vektor viser også bedre detaljer av et bilde.

Dersom jeg skulle brukt noen konkrete illustrasjoner i vignetten min, ville jeg tegnet dem i Photoshop. Da ville jeg lagret illustrasjonen som .psd-fil, dette er vektor, så da ville man ikke kunne se pixlene og illustrasjonen ville ikke bli veldig kornete når jeg zoomer inn.

Når det kommer til egenvurdering av vignetten, så synes jeg at fargene jeg har brukt er godt planlagt. Dette va de fargene jeg kunne tenkt meg å bruke når jeg kom opp med ideen. Grunnen til at jeg valgte å bruke forskjellige blåtoner er fordi jeg personlig synes at blå er en utrolig fin farge, og fordi jeg følte fargen passet inn i en nyhetsvignett.

Det at globusen min er et 3D-objekt var meningen, og akkurat dette fungerer bra. Måten globusen roterer på derimot er jeg ikke så veldig fornøyd med, for på slutten av videon klikker roteringen litt og globusen dras litt frem og tilbake. Dette skulle jeg ha forandret på, grunnen til at jeg ikke har gjort det er fordi det tok alt for lang tid å rendre den ferdige vignetten. Teksten min er enkel og klassisk, men det va slik jeg ønsket at den skulle se ut, og jeg følte det var den teksttypen som passet best.

De blå strekene jeg har rundt globusen er jeg sånn passe fornøyd med, jeg kunne godt endret på formen av disse og fått det til å sett litt mer "ekte" ut. I tillegg kommer det noen blåstreker som av og til kommer frem i det høyre hjørnet som er ganske forstyrrende. Dette la jeg dessverre ikke merke til før jeg hadde rendret den ferdig, og da var det litt sent å forandre på dette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar