Sider

fredag 31. januar 2014

Forbedre ryktet - Refleksjon

I produktet vårt har vi brukt prosessmodellen, det går ut på at vi har en sender, en mottaker og et medium. Det var jeg og Levi som laget produktet så da er vi senderen, mediumet vi har brukt et plakat og mottakeren er russen, voksne og andre som forhåndsdømmer alle som er russ. Som sender har vi et budskap og budskapet vårt er at alle er ikke like, og selvom mange russ drikker seg fulle og gjør dumme ting, så betyr ikke det at dette gjelder alle. Vi har ikke brukt tostegshypotesen eller tekstmodellen.

Målgruppen vår er russen og voksne. Mediumet vårt er plakat, dette er en effektiv måte å spre budskapet vårt. Vi har tegnet forskjellige bilder på plakatene som fanger oppmerksomheten til målgruppen, dette har vi gjort bevisst for å fange oppmerksomheten til målgruppen vår. Tegningene våre er at russ som er altfor fulle, og over tegningen står det en liten tekst "visste du at.." også kommer det en positiv fakta om russen. Tegningene gjør folk nysgjerrige og da stopper de gjerne å tar en nærmere kikk på plakaten for å finne ut hva det dreier seg om. 

Grunnen til at vi valgte grafisk som plattform er fordi vi liker grafisk, og vi trodde vi kunne få til et bra medium i grafisk som kunne nå frem til målgruppen. Etter vi hadde valgt å ha grafisk begynte vi med å tegne skisser for de ulike ideene vi hadde, det bler tre skisser. Så måtte vi bestemme oss for hvilken av skissene vi mente passet best til oppgaven, og som ville nå best frem til målgruppen. Deretter begynte vi å tegne i Adobe illustrator, vi tegnet tre forskjellige plakater. Alle disse valgene har vi tatt utifra hva vi trodde kom til å få frem budskapet på en best mulig måte.

Ettersom at målgruppen vår er russen og voksne er det mange gode muligheter for hvor vi kan ha plakatene og allikevel nå bra frem til de vi ønsker. Hvor kan vi nå best frem til russen? Da kan vi kanskje ha plakatene i ulike busskur, eller kanskje det kunne vært lurt å poste dem på facebook? Mesteparten av russen befinner jeg nok på facebook, og vi kunne nok ha nådd frem til mange av dem. Det er nok endel av russen som tar buss til ulike eventer, og da er det en god mulighet for å nå frem til russen ved å ha plakatene i busskur. Hvordan når vi frem til voksne da? Det kunne vært en god mulighet å annonsere med produktet vårt i avisen, ettersom at mange voksne enda leser avisen. Kanskje også i lokale matbutikker? For å få frem budskapet vårt til russen, tenker vi at det beste mediumet er å ha plakater i busskur. Å for å få frem budskapet vårt til voksne, tenkte vi å annonsere produktet vårt i avisene.

Før vi valgte om vi skulle forbedre ryktet til Norwegian eller russen, gjorde vi research. Vi leste ulike artikler om Norwegian og russen, og fant fakta om dem. Når vi hadde gjort research ble vi enige om at vi ville forbedre ryktet til russen. Deretter laget vi tankekart der vi skrev ned alle tingene vi tenkte på når vi hørte ordet russ, etterpå tegnet vi skisser til de ulike ideene vi hadde, og til slutt kom vi frem til den ideen vi ville utvikle til et ferdig produkt.

Når vi skulle bestemme oss for hvilken typografi som passet til produktet vårt, gikk vi gjennom ganske mange skrifttyper til vi fant en vi mente passet til produktet. Typografien vi bruker er et godt virkemiddel for plakaten. Fargen vi har brukt på typografien varierer på de ulike plakatene, dette har vi gjort fordi vi måtte finne en farge som passet til hver enkel plakat. Fargen vi har brukt skal passe til plakaten, den skal ha et trekk fra plakaten. Likhetstrekket som gjør at plakatene hører sammen er at vi har begynt alle tekstene med "visste du at..", dette gjorde vi bevisst slik at det skulle gå an å se at plakatene hørte til i en gruppe. Vi har også lagt til en bakgrunn på alle plakatene, for at det ikke skulle se så kjedelig ut. Vi gjorde det først og fremst med plakat nummer 2 fordi ellers så det ut som om gutten på plakaten falt, og da tenkte vi at det beste var å ta en bakgrunn på alle plakatene. Bakgrunnene vi har brukt passer litt sammen, dette skal også være et likhetstrekk mellom plakatene. Vi har brukt opacity for å gjøre fargen på bakgrunnen i plakatene svakere, ellers hadde det blitt litt for mye farge som kunne trekke vekk oppmerksomheten fra budskapet.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar